The Rose of Versailles (recenzia)

10. dubna 2017 v 22:29 | Tsuki-chan |  Recenzie anime
Počet epizód: 40

The Rose of Versailes je jedno z tých najlepších anime aké som za posledné roky videla. Nie lenže ma zaujímavý dej, ktorý človek dokáže brať vážne, ale má aj výbornú hlavnú hrdinku, ktorá dokáže zaujať nie svojimi obrovskými dudami a svojim hlúpym naivným detinským charakterom a.k.a. perfect waifu material, ale práve svojou silou a inteligenciou. Ale samozrejme, že o tomto anime väčšina určite nepočula lebo je to anime z roku 1979 čiže: "Ja by som si to aj pozrel/a, ale je to staré anime a ja nemám rad/a taký starý štýl kresby,"
Pozrite ja chápem, že nie každému je taký štýl kresby po chuti lebo, áno, doba sa posúva a my sme už zvyknutí na inú "kvalitu", ale ak sa mi to chystal napísať niekto kto si bez problémov pozrel toho nového CGI Berserka s tým, že jeho animáciu nepovažuje až "za tak hroznú" tak nech si tú výhovorku strčí do zadku.

Ale k veci! O čom The Rose of Versailles tiež známe ako Lady Oscar vlastne je?
Oscar François de Jarjayes je mladá dievčina, ktorá bola vychovávaná ako muž keďže jej otec nemal žiadného syna, ktorý by mohol zaujať jeho miesto v spoločnosti a v rodine. Známa svojou silou, inteligenciou a šikovnosťou v bojoch sa stáva kapitánkou Královskej gardy a jej hlavnou úlohou je chrániť mladučkú princeznú a nastávajúcu královnu Francúzska Máriu Antoinettu.
Ako však roky plynú a Francúzsko stále chudobnie a pomaličky umiera práve zásluhou šľachty Oscar si začne uvedomavať, že to čomu celý čas verila je len jedná veľká lož a ak niečo nespraví Francúzsko sa zrúti do úplnej záhuby. Ocitá sa medzi mlynskými kolami pretože na jednej strane chce pomôcť chudobnému ľudu, ktorý trpí, no na druhej strane nechce zradiť kráľovnú Máriu Antoinettu, ktorú si hlboko váži.

Hrdinovia anime
Anime sa odohráva za čias vlády Márie Antoinetty. Od jej svadby s Ľudovítom XVI až po Veľkú francúzsku revolúciu. Hlavnými postavami sú Oscar, jej dlhoročný priateľ André, kráľovná Mária Antoinetta a jej milenec Hans Axel Von Fersen.
V anime sa stretávame s mnohými hrdinami, ktorí zohrávajú veľmi dôležité úlohy no príbeh sa väčšinu času vždy točí okolo týchto štyroch kľúčových postáv. Prvá polka série je výhradne zameraná na udalosti v paláci Versailles kde Oscar slúži v kráľovskej garde. V tejto časti sa príbeh točí okolo Márie Antoinetty.
Druhá časť príbehu (moja obľúbená) sa zase odohráva v uliciach Francúzska a je zameraná na obyčajných ľudí, ktorí práve vďaka kráľovi a kráľovnej trpia veľkou chudobou.

Ako som už predtým naznačila Oscar sa stala jednou z mojich obľúbených ženských hrdiniek. Je to silná inteligentná žena, ktorá sa správa naozaj dospelo a zodpovedne čo nemôžem tvrdiť o väčšine tých moe klišé hlupáň čo anime priemysel vyprodukuje teraz. Zo svojich chýb sa učí a stále sa snaží zlepšiť, nájsť správnu cestu, pozrieť sa na veci aj z iného uhla pohľadu.
A to pripomínam, že je anime z roku 1979 kde ženy zväčša hrávali iba role slečiniek v núdzi. No Oscar v tej dobe velila celej kráľovskej garde a bola uznávaná väčšinou fránczuskej šľachty pre svoju silu a nadanie. Smutné, že v tej dobe vedeli spraviť takú výbornú ženskú postavu no v tejto dobe toho nie sú schopný.

Keď už spomínam moju obľúbenú postavu samozrejme musím spomenúť aj moju neobľúbenú postavu, ktorou je...aké prekvapenie, Mária Antoinetta. No jej postava bola tak spravená zámerne pretože aj skutočná Mária Antoinetta nie je zrovná obľúbená medzi ľuďmi. Predsa len ide o kráľovnú, ktorá premrhávala peniaze na veľkých oslavách, v hazardných hrách, ignorovala väčšinu ľudí okolo seba a o situáciu Francúzska sa nezaujímala. Autorka sa snažila vniesť trošku svetla do jej charakteru tým, že Antoinetta bola pod veľkým tlakom a stresom, bola opustená a stratená, no na konci dňa stále len išlo o rozmaznanú ženu, ktorá si myslela, že len preto lebo je ona spokojná musia byť aj ostatní.

Trošku ma mrzí, že anime viac nerozoberala kráľa Ľudovíta XVI, ktoré tam má dokopy asi tak desať minút času. Veľmi som bola na neho zvedavá no pri všetkých tých udalostiach čo sa v diele diali na neho nejako nezvýšil čas.

Zaujímavy fakt: Mária Antoinetta mala byť pôvodne hlavnou hrdinkou manga podľa, ktorej anime vzniklo preto sa prvá polovica príbehu točí hlavne okolo nej, no čitatelia si tak obľúbili Oscar, že autorka nakoniec zmenila svoje plány a preto sa druhá polka príbehu zameriava zase hlavne na ňu. Vďakabohu, že ostatní mali dobrý vkus.

Oscar a jej vnútorný boj
Určite keď si niektorí prečítali, že Oscar je vychovávaná ako muž prekrútili očami a povzdychli si, že ďalšie anime kde sa žena vydáva za muža. To však nie je pravda. Keď som napísala, že Oscar je vychovávaná ako muž nemyslela som tým, že predstiera, že je muž. Nie, ľudia okolo Oscar vedia, že je žena lebo to nikdy netajila. Tým, že je vychovávaná ako muž som myslela to, že ju otec učil bojovať, učil ju vojenským taktikám, učil ju všetkému čo museli muži z vážených rodín v tej dobe vedieť a všetko čo sa v tej dobe museli učiť dievčatá aby z nich boli pravé dámy išlo úplne okolo nej.

Kým sa mnohé anime, kde sa žena doslova vydáva za muža, tejto témy skoro nikdy nedotknú v The Rose of Versailles Oscar zvádza vnútorný boj sama so sebou. Na jednej strane je hrdá na to, že ju ľudia vnímajú ako silnú osobnosť, výborného bojovníka a je pyšná kde to v živote dotiahla a kým sa stala, no na druhej strane práve to, že potlačuje svoju ženskú stránku jej veľa krát spôsobuje bolesť čo je v anime krásne naznačené keď sa s ľútosťou díva na obraz svojej mamy, ktorá je oblečená v krásnych šatách, keď vidí ako sa ostatné ženy zabávajú na večierkoch a hlavne v momentoch kedy chce aby ju muž, ktorého miluje vnímal ako ženu a nie len ako "parťáka" na ktorého sa môže spoľahnúť.

Veľmi dobre zvládnutá história
Je krásne vidno, že mangaka tohto diela mala históriu o Márie Antoinnete a Francúzska za jej vlády naštudovanú veľmi podrobne a aj sa jej rozumela. V obidvoch anime aj manga sú totižto zachytené mnohé známe aj menej známe momenty z jej života aj z Veľkej francúzskej revolúcie.
Nie len to. Postavy sa správajú ako sa správali Európania v tej dobe. Tým chcem povedať, že je veľa anime, ktoré sa odohrávajú v Európe ale autori nemajú absolútne šajnu aké zvyky a tradície tu sú. Nič ma nevie rozosmiať viac ako keď v niektorých anime sériach sa takzvaní Europánia pri ospravedlňovaní kľaňajú, prípadne kričia: "Itadakimasu!" - plusové body za to keď začnú jesť paličkami a čítajú knihy od konca.
V tomto prípade si mangaka aj autori anime zvyky a tradície veľmi dobre naštudovali a teda sa aj postavy správajú akoby naozaj pochádzali z toho miesta a z tej doby.

Milostný trojuholník
Treba spomenúť, že toto anime je shoujo a čiže sa točí okolo vzťahov a samozrejme okolo milostných trojuholníkov lebo však čo by to bolo za shoujo bez trojuholníka, no nie? Ale narozdiel od iných shoujo je milostný trojuholník v tomto anime zvládnutý bravúrne.
Autorka nás nenapína až dokonca série tým s kým hlavná hrdinka skončí lebo tá hlupaňa sa ani po "enten tíky dva špendlíky" nevie rozhodnúť či chce byť s prvým alebo druhým alfa samcom. Už od začiatku je jasne naznačená, že láska Oscara k mužovi, ktorého miluje jej opätovaná nebude nech sa snaží sebeviac lebo on miluje inú. Oscar si to veľmi rýchlo uvedomí a tej lásky sa vzdá lebo pochopí, že mu nedokáže dať to čo tá druhá žena a že láska je niekedy práve o tom obetovaní sa aby bol ten druhý šťastný. Aj keď tým je zo začiatku ranená posunie sa ďalej ako každý normálny dospelý človek.

Pár slóv na záver
Aby som to všetko zhrnula. The Rose of Versailles je naozaj krásne anime, ktoré ponúka veľmi dobré postavy a naozaj zaujímavý príbeh, ktorý vás dokáže uchvátiť. Má svoje chyby no najväčším kameňom úrazu je zrovna to, že ide o staré anime, ktoré veľa ľudí práve kvôli tomu prehliadne čo je naozaj veľká škoda.
Veľmi by ma potešilo keby toto dielo dostalo remake, ale to je absolútne jasné, že sa nestane.
Ak vám, ale nevadí tento starý štýl kresby rozhodne vám sériu odporučám či už ste milovníkom histórie alebo nie.

P.S. André is the best boy